På pædagogisk skærmet rytterskole indgår både ground Work, horsemannship, samt ridning.
På alle hold indgår undervisning i hestens og ponyens røgt og pleje og mindset. Vi lægger vægt på at eleverne omgåes ponyer og hestene på en fornuftig og god måde med fokus på hestevelfærd. Vi ønsker at give vores elever en god grundforståelse for hesten og ponyen, sådan at de fremadrettet bliver dygtige og omsorgsfulde ryttere.
Vi arbejder med øvelser, der motiverer til kontakt med ponyen eller hesten, som tilsvarende giver en følelsesmæssig feedback og derved styrker elevens tillid og nærvær til hesten eller ponyen.
Eleverne rider bidløst og vi bruger hverken spore eller pisk.
Som udgangspunkt er pædagogisk skærmet ene og hold lektioner af 45 til 60 minutters varighed, der indeholder faste rutiner, der starter og slutter i stalden.
Vi stiller strigler til rådighed som skal benyttes når der skal strigles før og evt. efter ridning
Hold
Der er max 4 elevere på hvert hold
Vi tilbyder pædagogisk skærmet rytterskole hold til alle børn mellem 3 og 10 år, holdene sammensættes så eleverne komplimenterer hinanden og ponyerne.
For hold vægtes det sociale element højt, i samspil med øvelser og undervisning, vi opfordrer eleverne til at hjælpe hinanden, være samme om øvelserne osv. for at styrke sammenholdet og følelsen af samhørighed med både ponyer og andre børn.
.
Ene-lektioner
Både børn og voksne kan have stort udbytte af pædagogisk skærmet ridning,
Ene-lektioner kan både være indgangen til rytterskole hold, men kan også vælges som primærundervisningen form i et længere forløb
Ene-lektioner som indgang til rytterskole hold er en stor fordel for den enkelte elev, der opøver kompetencer, tillid og ro i forhold til ponyen inden opstart på rytterskole hold.
Som fast tilbud, giver ene-lektioner eleven et frirum, som kan være medvirkende til at skabe et “helle” i hverdagen. Det er den enkeltes udfordringer og individuelle behov der vægtes i forhold til pædagogisk skærmet ridning.
Fritidstilbud
Pædagogisk skærmet rytterskole er et fritidstilbud, til børn, unge og voksne, der gerne vil gå til ridningen, og har brug for en pædagogiske tilgang til indlæring og et roligt og anerkendende pædagogisk miljø.
Egen pony må gerne deltage
Har du din egen pony eller hest er du velkommen til at deltage med den, forudsat at din hest eller pony er vaccineret og ansvarsforsikret, samt selvfølgelig sød og omgængelig.
Sikkerhed
Alle elever skal bære en VG1 eller EN1384/2017 godkendt ride hjelm og bruge denne ved omgang med hestene. Det er en god ide at have et par ridestøvler eller gummistøvler med en lille hæl, der må ikke rides i gummisko eller støvler med snørebånd.
Vi har ridehjelme til rådighed, hvis man ønsker at låne, men en godkendt og vel tilpasset cykelhjelm kan benyttes indtil en godkendt ridehjelm der er korrekt tilpasset den enkelte erhverves.
Vi anbefaler at eleven tegner en ulykkesforsikring
Trækker
Det er som udgangspunkt forældre eller omsorgspersoner der trækker ponyen og hestene, hvis det skønnes nødvendigt.
Stævner for sjov
Vi afholder små stævner, der er afpasset efter elevernes niveau, samt ridelejr og specielle træningsdage med fx. horsemannship, mounted games, ponygames, western ridning osv.
Økonomi
Pædagogisk ridning kategoriseres som et skærmet pædagogisk fritidstilbud og du kan søge økonomisk dækning af merudgiften. Tag en snak med din hjemkommune for evt. uddybning.
Sikkerheds kursus
Obligatorisk sikkerheds kursus for både børn og forældre (omsorgspersoner), afholdes med jævne mellemrum for nye elever og forældre (omsorgspersoner) og altid ved opstart efter sommerferien pris kr. 100.- pr person inkl. kaffe/the samt saftevand.
Målgruppe
Målgruppen for Pædagogisk skærmet rytterskole ene og hold undervisning er mangfoldig og udvikler sig konstant i takt med at vores samfund ændrer sig.
Elever der ønsker en anden tilgang til rideundervisning med fokus på samarbejde med hesten eller ponyer
Elever hvor fokus ligger på sociale, sansemotoriske, fysiske/motoriske og følelsesmæssige udfordringer har særlig gavn af hesten og dens bevægelser.
Elever med udfordringer som fx. Adhd, autisme, Asperger, Add
Elever der har brug for at få styrket selvværd og selvtillids problematikker
Elever der lider af angst, skolevægring, socialangst.
Elevere der har begyndende tegn på stress, er stresset, ved CPTSD og traume
Elever der udviser tegn på begyndende spiseforstyrrelser
Har mindre fysiske handicap, blinde eller svagtseende eller er hørehæmmede
Er hørehæmmede
Elever der har brug for mere tid og et pædagogisk læringsmiljø for at kunne nyde en fritidsinteresse.